Logo regionálního portálu regionbrandysko.cz

Regionální zpravodajství

Boleslavská „Evina“ se vrátila zpět na své místo před bránu Jaselských kasáren

major Ing. Jan Chramosta, Agentura logistiky AČR
pátek 23.8.2024

Ilustrační foto
Autor: Městské listy Brandýs-...

Před staroboleslavská kasárna se po roce vrátil exponát letounu MiG-21. Zatímco se v okolí kasáren budoval obchvat Staré Boleslavi a kruhový objezd, nechala ho Agentura logistiky AČR zrenovovat. Na náklady města pak bude instalováno osvětlení. Stíhačka nás tak při vjezdu do města majestátně přivítá i za soumraku. Bystré oko si jistě povšimne i obnoveného názvu Evina. Jméno stíhačka získala během svého působení v Žatci po manželce jejího posledního technika Jiřího Majera. Historií Eviny nás provede major Ing. Jan Chramosta.

Staroboleslavská „Evina“ aneb přepadový stíhací letoun MiG-21 PFM v kódovém označení NATO „Fishbed F“ s poznávací značkou 4401 byl primárně určen pro vybojování vzdušné převahy v prostoru linie a pro přepadové stíhání v rámci protivzdušné obrany. Útoky na pozemní cíle byly až jeho sekundárním posláním.

Letoun byl vyroben v srpnu roku 1966 a od tohoto roku do června 1968 byl zařazen do stavu 1. stíhacího leteckého pluku v Českých Budějovicích. V červnu 1968 stroj zamířil k 11. stíhacímu leteckému pluku do Žatce, kde sloužil až do svého vyřazení v roce 1990. Svoji službu ukončil přesně 15. května 1990. Po odzbrojení a demontování motoru byl dopraven a instalován na podstavec u Jaselských kasáren ve Staré Boleslavi. V té době sídlilo v kasárnách Velitelství letectva a protivzdušné obrany státu a letoun 4401 se stal, jakožto nejvíce používaný letoun ve službách československého letectva, jeho symbolem.

Dlouhodobě plánovaná údržba a renovace letounu 4401 započala dne 1. března 2022 současně se stavbou obchvatu města Brandýs nad Labem-Stará Boleslav. Poté co se letoun přemístil z podstavce, bylo nutné učinit řadu prací.

Provedlo se celkové obroušení, vyrobily se chybějící nebo zničené krytky servisních otvorů, zcela zkorodované odtokové hrany křidélek, vztlakových klapek a výškového kormidla, doplnil se chybějící přistávací světlomet a letecká anténa, zrenovoval se podvozek a podvozkové šachty. Dále bylo třeba ošetřit pilotní kabinu proti nežádoucímu UV záření, které degraduje její vnitřní vybavení, provést nástřik základní a finální barvou, která by měla letoun ochránit před další korozí, obnovit výsostné znaky, poznávací značku (trupové číslo), znak města Žatce, název „Evina“ a desítky drobných popisek. V neposlední řadě bylo potřeba provést renovaci podvěsné výzbroje v podobě dvou raketových bloků UB-16- 57 UM, kterými bude letoun dodatečně podvěšen.

V neděli 7. dubna 2024 v brzkých ranních hodinách se pak „Evina“ vrátila zpět na své místo před bránu Jaselských kasáren. Několik hodin po opětovném usazení exponátu ho navštívil i jeho poslední technik Jiří Majer se svou manželkou Evou Majerovou, podle které je letoun pojmenován. Nešetřili slovy díků a chvály a došlo i na slzy dojetí.

Exponát je nyní chráněn kamerovým dohledem se záznamem a pro veřejnost platí zákaz vstupu na podstavec. V brzké době bude nainstalována i podvěsná výzbroj a podstavec bude opatřen reprezentativní pamětní deskou a nasvícením.

 

Článek byl převzat z Městských listů. Titulek je redakční. Fotografie je ilustrační.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama